مشخصات فایل@تحقیق در مورد ذكر @

تحقیق در مورد ذكر |1631072|si|تحقیق در مورد ذکر ,ذکر,دانلود تحقیق در مورد ذکر ,ذکر
با ما همراه باشید با موضوع تحقیق در مورد ذكر

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .DOC ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 12 صفحه

قسمتی از متن .DOC :

معنا و مفهوم ذكر

ذكر به معناي: " ياد كردن" و " به خاطر آوردن "است و در عين حال چون معتقدان به شريعت ذكر را به كار ببرند مراد و مقصود آنان همان ياد خداوند بزرگ است و همچنين قرآن وديگركتب آسماني را بدين اعتبار ذكر گويند كه يادآور خداوند بزرگ بوده و نيز به ياد دادن مواعظ و علوم آخرت مبادرت ورزيده است.

درآيات قرآني گاهي با كلمه تعلم مواجه مي شويم و گاهي نيز با كلمه تذكر.

تذكر يعني ياد آوردن وتعلم يعني يادگرفتن است. با استفاده ازمفهوم ظاهري و معناي ساده آن به دست مي آيد كه, تعلم در جايي بكار مي رود كه فرد نسبت به موضوعي هيچگونه اطلاع و آگاهي قبلي نداشته و با ذهني خالي از موضوع معين درصدد يادگيري آن موضوع برمي آيد, ولي تذكر در جايي بكار ميرود كه فرد موضوعي را دقيقا" مي دانسته و نسبت به آن آگاهي داشته است ولي به علت يا عللي آن موضوع راازخاطر برده و به دست فراموشي سپرده است و اينك سعي دارد آنرا مجددا" به خاطر بياورد. پس در تعلم دو گام وجود دارد يكي جهل وديگري علم ولي در تذكر سه گام قرار دارد,اول" علم" دوم " نسيان وفراموشي" سوم " تجديد خاطره علم وآگاهي اوليه و به خاطر آوردن آنچه كه در ضمير انساني محفوظ بوده است.

شناخت خداوند و پرستش وي عهد و ميثاقي بوده كه در طول زمان به دست فراموشي سپرده

شده وخداوند بزرگ با ارسال يكصد و بيست و چهار هزار پيغمبر يكي پس از ديگري ,از آدم

تا خاتم,فلسفه اي جز اين را منظور نداشته كه توسط اين مردان الهي انسانها متذكر آن حقيقت

و ميثاق فراموش شده باشند و مجددا" آن عهد و پيمان را به خاطر آدميان بياورند و به دنبال آن

همگان در آن خط كه نهايتش پس از ذكر خدا منتهي مي شود رهبرو رهنمون باشند تا بشر به كمال مطلوب و معهود, و نهايت سعادتش در دنيا و آخرت نايل آيد.

اينك براي اين مطلب به سراغ قران كه بزرگترين مرجع فكري و تربيتي بشر مي باشد مي رويم تا اين مطلب را از ايات قراني استنتاج كرده , به نتيجه ئ مطلوب خو يش نايل آئيم .

قران در ايات زيادي از عهد و ميثاق و پيماني كه با بشر بسته است ياد ميكند و همواره از نوع

بشر گله مي كند كه چرا پا بند ميثاق و عهد و پيمان خويش نبوده است مواردي كه به اين حقيقت اشاره مي كند .

آياتي است كه به عهد الست يا ميثاق الست مشهور گشته است:

و اذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم واشهد هم علي

اناانفسهم الست بربكم قالوا بلي شهدنا ان تقولوا يوم القيامت

كنا عن هذا غافلين او تقلوا انما اشرك آباو من قبل و كناذريته من بعدهم افتهلكنا بما فعل المبطلون. سوره اعراف / 172-173

و (اي رسول ما )ياد آر (و خلق را متذكر ساز) هنگامي كه خداي تو از پشت فرزندان آدم ذريه آنها را بر گرفت و آنها را بر خود گواه ساخت , كه آيا من پروردگار شما نيستم ؟ همه گفتند بلي, ما به خدايي تو گواهي مي دهيم ,كه ديگر در روز قيامت نگوييد ما از اين واقعه غافل بوديم,يا آنكه نگوييدكه چون منحصرا" پدران ما به دين شرك بودند .ما هم فرزندان بعد از آنها بوديم , پس پيروي پدران خود كرديم,آيا به عمل زشت اهل باطل ما را به هلاكت خواهي رساند.

بر طبق اين آيه حقيقت فراموش گشته كه رسولان الهي موظف به تذكر دادن آن ميباشندگواهي دادن بر خدايي خداست,كه او پروردگار همه عالميان است,فلسفه’ بعثت انبياوارسال رسل دقيقا" قسمتي اين است كه مردم را به آن حقيقت مطلق مرتبط ساخته و آن عهد وميثاق را به يادشان بياورد ولذاست كه مي بينيم خداوند بزرگ در قرآن كريم مهمترين وظيفه’ رسول اكرم را و شايد هم وظيفه’ انحصاري وي را تذكر دادن ميداند:

فذكرانما انت مذكر. سوره غاشيه / 21

پس تو ذكر كن و بيادشان بياور (ياد آوري كن)به درستي كه آنچه بر توست ذكركن

وياد آوري نمودن مي باشد.

اهميت ذكر

اهميت ياد خدا علاوه بر اينكه از طريق تكرار بيش از حد در قرآن مشخص مي شود,در آياتي اشاره مستقيم به كثرت ذكر و ذكر كثير و نيز شدت ذكر ميكند و خداوند از بندگان خودمي_

خواهد كه وي را بسيار ياد كنند ,ما ذيلا" چند نمونه از اين آيات را متذكر مي شويم.

يا ايها الذين آمنوا اذكروالله ذكرا" كثيرا" سوره احزاب / 41

اي كساني كه به خدا ايمان آورده ايد ذكر حق و ياد خدا (به دل وبه زبان )بسيار كنيد.

يا ايها الذين امنوا اذا لقيتم فئه فاثبتوا و اذكرو الله كثيرا"لعلكم تفلحون

اي كساني كه ايمان آورده ايد هرگاه با فوجي از دشمن روياروي شديد پايداري و مقاومت كنيدو



مطالب دیگر:
📚ماهیت رشوه در فقه و حقوق موضوعه📚قتل مهدورالدم در قانون مجازات جدید📚نقاط ضعف و قوت قانون مجازات جدید نسبت به قانون قدیم در خصوص قتل به اعتقاد مهدورالدم 📚بررسی دادرسی کیفری اطفال بزهکار در حقوق ایران و انگلیس📚مبانی، سیر و تحول سازمان دادرسی اطفال بزهکار📚اصول دادرسی ناظر به اطفال بزهکار📚مبانی دادرسی اطفال بزهکار📚سیر تحول و سازمان دادرسی اطفال بزهکار📚اصول دادرسی اطفال در مراحل مقدماتی📚اصول دادرسی اطفال در مرحله محاکمه و صدور حکم 📚رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها📚بررسی رشوه در حقوق و قانون مجازات اسلامی📚جایگاه مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی در قوانین ، وحدت رویه و نظریه مشورتی📚مبانی شرعی،مشروعیت،ماهیت و جایگاه فقهی مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی📚پاورپوینت نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها📚نحوه اعمال مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی📚تاثیر مصادیق، تاثیر تعلیق ، تعویق ، تخفیف ، و نظام های نیمه آزادی و مشروط در مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی📚سقوط محکومیت کیفری در مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی📚ارکان اقدامات تامینی و تربیتی و بررسی شرایط اجرای آن📚بررسی و تشریح ارکان اقدامات تامینی و تربیتی📚شرایط و ضوابط اجرای اقدامات تامینی و تربیتی📚آثار اقدامات تامینی و تربیتی در قانون مجازات اسلامی جدید و قدیم📚جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی قدیم 1375📚جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی جدید 1392📚قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن و شرایط تحقق مهدوریت و موارد اباحه قتل